25 listopada 2017

Czołg PT-91 Twardy

PT-91 Twardy

Ostatnim – jak dotąd – produkowanym seryjnie w Polsce czołgiem był PT-91 Twardy, który wytwarzano w zakładach Bumar-Łabędy w Gliwicach do 2009 roku. Czołg ten stanowił owoc programów z przełomu lat 80. i 90. XX wieku związanych z modernizacją czołgów T-72, licencyjnie produkowanych wcześniej w naszym kraju. Wozy PT-91 stanowią obecnie jedną trzecią pancernych arsenałów Wojska Polskiego.

Po przygotowaniu w 1976 roku przez biuro konstrukcyjne Uralskich Zakładów nr 183, późniejszych Uralskich Zakładów Produkcji Wagonów (UWZ), eksportowej odmiany czołgu T-72, oznaczonej jako Obiekt 172M-E1, w Polsce podjęto decyzję o wprowadzeniu do uzbrojenia Sił Zbrojnych PRL wozów tego typu. Licencję na produkcję tego pojazdu, dokumentację konstrukcyjną i technologiczną oraz tzw. ukompletowanie i 10 czołgów wzorcowych Polska kupiła w 1977 roku. Umowa, sygnowana przez Główny Zarząd Inżynierii Państwowego Komitetu Rady Ministrów ZSRR ds. Współpracy z Zagranicą oraz Centralny Zarząd Inżynierii Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej PRL, miała obowiązywać przez 10 lat. Pojazdy wzorcowe T-72 (Obiekt 172M) produkcji UWZ zostały dostarczone z ZSRR do Polski w 1978 roku. Montaż seryjny pojazdów, nazwanych wyrobem Jaguar, uruchomiono w 1981 roku w Kombinacie Urządzeń Mechanicznych (KUM) Bumar-Łabędy (w tym roku zmontowano czołgi z zespołów dostarczonych przez Rosjan), a dostawy do jednostek egzemplarzy wyprodukowanych od podstaw nastąpiły od następnego roku. Kolejne zmiany w konstrukcji pojazdu opracowane przez biuro konstrukcyjne UWZ i skutkujące powstaniem odmian T-72M (Obiekt 172M-E3), czyli eksportowej wersji T-72A (Obiekt 172M), a następnie T-72M1 (Obiekt 172M-E5) spowodowały, że na mocy wspomnianej umowy licencyjnej przekazano Polsce tzw. dokumentację różnicową tych wersji. Łącznie, w latach 1981–1985 dla WP wyprodukowano w Polsce 218 sztuk czołgów T-72, w latach 1985–1986 – 183 sztuki T-72M, a w latach 1986–1991 – 352 sztuki czołgów T-72M1/T-72M1D […]
Więcej na temat tego czołgu oraz potencjału pancernego Wojska Polskiego w najnowszym numerze specjalnym Wozów Bojowych Świata.

> regulamin