21 listopada 2017

M26 General Pershing

M26 Pershing

Czołg M26 General Pershing zajmuje ważne miejsce w XX-wiecznej historii amerykańskich wojsk pancernych. Sformułowane w 1942 roku założenia konstrukcyjne dotyczące aranżacji kadłuba tej maszyny, to jest rezygnacja z wysokich ścian powyżej układu zawieszenia i osadzenie go zasadniczo pomiędzy gąsienicami, jak również doprecyzowany nieco później wymóg zastosowania kół nośnych na wahaczach i wałkach skrętnych, wreszcie napęd na tył, stały się później kanonem przy konstruowaniu kolejnych amerykańskich wozów bojowych serii Patton – czołgów M46 (będącego jedynie modernizacją M26), M47, M48 aż po typoszereg M60. Z tego punktu widzenia M26 był prekursorem linii rozwojowej czołgów, która dominowała w US Army przez blisko 40 lat. Jednakże sam M26 jest czołgiem ocenianym dość dwuznacznie. Jeśli chodzi o kwestie operacyjne, to wóz ten nigdy nie odgrywał w arsenałach US Army istotnej roli, gdyż został skierowany do produkcji zbyt późno, by masowo brać udział w zmaganiach II wojny światowej. Do maja 1945 roku zaledwie 300 maszyn znalazło się w Europie, a w realnych działaniach wzięła udział raptem połowa z nich. Z powodu zakończenia wojny nigdy też M26 nie był czołgiem masowym. Wykonano zaledwie 2200 tych maszyn, dla porównania wozów rodziny M4 Sherman powstało w latach 1942–1945 aż 49 200 sztuk. Choć M26 projektowano jako następcę dla M4, to ostatecznie Sherman służył w różnych częściach świata znacznie dłużej niż jego „następca”. Również w US Army M26 nie zastąpiły całkowicie starszych M4 i ostatecznie oba modele wycofano z pierwszej linii praktycznie w tym samym czasie, w latach 50. XX wieku…

Więcej w kwietniowym numerze „Wozów Bojowych Świata” M26 Pershing

SKLEP

> regulamin