21 listopada 2017

Nowy japoński kołowy transporter opancerzony

japoński kołowy transporter opancerzony

Tokijski koncern Komatsu Limited zaprezentowała nowy pływający kołowy transporter opancerzony w układzie jezdnym 8×8, opracowany na zlecenie japońskiej agencji ds. zakupów, technologii i logistyki (ang. ATLA) ministerstwa obrony . Pojazd opracowano w latach 2015-2016, a w br. ma rozpocząć próby – ich pozytywny przebieg ma być podstawą do rozpoczęcia produkcji seryjnej, która jest planowana od 2019 r. Transporter ma być następcą produkowanego w latach 1996-2001 pojazdu Typ 96. Nowy wóz ma wzmocnioną w stosunku do poprzednika ochronę balistyczną i przeciwminową, mocniejszy układ napędowy oraz ulepszone zawieszenie. Spawany z płyt pancernych kadłub nowego wozu został opracowany od podstaw, prototyp ma także stalowe opancerzenie dodatkowe. Kadłub jest większy niż w Typ 96, w konsekwencji pojazd dysponuje większą objętością wnętrza. Układ konstrukcyjny jest odmienny od poprzednika i obejmuje przedział kierowcy w przedniej części (z prawej) kadłuba, w środkowej przedział napędowy (z prawej) i przedział roboczy (z lewej), a w tylnej – przedział desantowy z rampą tylną i lukami w stopie kadłuba. Załogę stanowi trzech ludzi: dowódca, działonowy-operator i kierowca, wóz może przewozić – w wersji transportera piechoty – do ośmiu żołnierzy. Według Komatsu tylny przedział ma konstrukcję modułową, co umożliwi szybkie stworzenie wersji specjalistycznych transportera, np. inżynieryjnej lub ewakuacji medycznej. Napęd stanowi silnik Mitsubishi o mocy około 368 kW (500 KM). Masa bojowa pojazdu wynosi 20 ton, długość 8,4 m, szerokość 2,5 m, wysokość 2,9 m, a prześwit 0,4 m. Nowy wóz osiąga prędkość maksymalną 100 km/h i ma zasięg około 600 km. Prototypowy pojazd nie jest uzbrojony, według ALTA uzbrojeniem wersji podstawowej ma być zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie.

> regulamin