25 września 2017

Auto pancerne „Józef Piłsudski” (Tank Piłsudskiego)

samochód pancerny Józef Piłsudski

W listopadzie 1918 roku, gdy trwały zacięte walki o Lwów, według projektu prof. Antoniego Markowskiego skonstruowano  pierwszy polski samochód pancerny. Prace nad nim rozpoczęto już 2 listopada. Pojazd zbudowano na podwoziu pięciotonowego samochodu ciężarowego „Praga V”. Posadowiono na nim szkielet, do którego przymocowano płyty stalowe. Ważył 5 ton. Był długi na ok. 620 cm i  wysoki na ok. 220 cm. Dostęp do przedziału bojowego umożliwiały drzwi z lewej strony otwór na frontowej płycie samochodu, identyfikowany jako wizjer kierowcy, był otworem strzeleckim, a ten umiejscowiony z prawej strony – wizjerem kierowcy. Uzbrojenie stanowiły cztery ciężkie karabiny maszynowe, którymi były najprawdopodobniej austriackie Schwarzlose M.7/12. Zamontowano je w bocznych ścianach opancerzonego nadwozia oraz obok kierowcy i z tyłu. Załoga liczyła 7–8 osób. Samochód miał koła oblane gumowymi masywami, co eliminowało zagrożenie unieruchomienia w przypadku przestrzału opony pneumatycznej.

Chrzest bojowy pojazdu nastąpił 9 listopada 1918 roku. Atak auta pancernego pod komendą ppor. Edwarda Sasa-Świstelnickiego, mimo ostatecznego fiaska tej akcji, miał bardzo duże znaczenie psychologiczne. Jego konstruktor Antoni Markowski wspominał: Nie umiem opisać entuzjazmu ludności na widok pierwszego auta pancernego. Otucha wstąpiła w ludzi nie tylko po polskiej stronie, ale i u ludności znajdującej się w części miasta zajętej przez Ukraińców.

Wszystkich tych, którzy chcą zapoznać się z historią powstania tej konstrukcji i bojowego jej użycia w walkach o Lwów, zapraszamy do zapoznania się z elektroniczną wersją broszury autorstwa Andrzeja Chmielarza i Witolda Rawskiego pt. Auto pancerne Józef Piłsudski, Warszawa 2015

http://wceo.com.pl/images/Wydawnictwa/Auto_Pancerne_Józef_Piłsudski/AUTO_PANCERNY_JP_96.pdf

> regulamin