21 listopada 2017

Arma 6×6 – turecki kołowy transporter opancerzony

Arma 6x6

Kołowy transporter Arma 6×6 należy do klasy lekkich pływających pojazdów opancerzonych w trójosiowym układzie jezdnym z napędem na wszystkie koła. Opracowany przez turecką firmę Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. Tulpar-S w latach 2008-2010, w ramach rodziny Arma (pojazdy 6×6 i 8×8), zgodnie z wymaganiami tureckich wojsk lądowych i miał swój publiczny debiut w 2010 r. Układ konstrukcyjny klasyczny dla współczesnych kołowych transporterów opancerzonych: z przodu przedział napędowy i kierowania, w środku i z tyłu – przedział roboczy (desantowy). Załogę stanowi dwóch ludzi: dowódca i kierowca, pojazd może przewozić – w wersji transportera piechoty – do ośmiu żołnierzy lub wyposażenie specjalistyczne. Kadłub spawany z płyt pancernych. Napęd wozu stanowi silnik Caterpillar C9 o mocy 336 kW (450 KM) z automatyczną przekładnią CX31. Otokar proponuje dla pojazdu Arma 6×6 dwa rodzaje zawieszenia kół – z siłownikami hydropneumatycznymi lub amortyzatorami sprężynowymi. Masa pojazdu wynosi 17 ton (maksymalna 18,5 tony), długość 6,5 m, szerokość 2,75 m, wysokość 2,25 m, a prześwit 0,42 m. Pojazd ma osiągać prędkość maksymalną 105 km/h i zasięg 700 km. Arma 6×6 pływa – napęd w wodzie zapewniają pędniki hydrauliczne, a maksymalna prędkość ma wynosić 8 km/h. Tureckie wojska lądowe planują zakup 336 kołowych transporterów opancerzonych specjalnego przeznaczenia (öMTTZA) Arma 6×6 w kilku wersjach: wozu wsparcia z armatą automatyczną (108 szt. – Otokar proponuje wariant z jednoosobową wieżą Bozok 25 MKT z armatą kal. 25 mm i karabinem maszynowym kal. 7,62 mm), pojazdu rozpoznawczego (108 szt.), pojazdu rozpoznawczego z radarem (36 szt.), wozu rozpoznania skażeń (30 szt.) i wozu dowodzenia (54 szt.).

> regulamin