21 listopada 2017

Tulpar-S – turecki lekki transporter opancerzony

Tulpar-S – turecki lekki transporter opancerzony

Tulpar-S jest opisywano jako zmniejszona wersja bojowego wozu opancerzonego Tulpar, opracowanego w latach 2007-2011 przez turecką firmę Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. Tulpar-S miał swój publiczny debiut w 2015 r. Wóz ma być wielozadaniowym pojazdem wsparcia pododdziałów pancernych i zmechanizowanych. Nazwą nawiązuje do cięższego pojazdu Tulpar, ale w rzeczywistości jest nową konstrukcją, w której zastosowano elementy większego wozu, m.in. układ jezdny z pięcioma parami kół nośnych (Tulpar ma sześć par kół nośnych). Kadłub spawany z płyt pancernych, z dodatkowymi panelami pancerza specjalnego. Układ konstrukcyjny jest klasyczny dla transporterów gąsienicowych: z przodu przedział napędowy i kierowania, w środku i z tyłu – przedział roboczy (desantowy). Załogę stanowi trzech ludzi: dowódca, operator i kierowca. Napęd Tulpara-S stanowi silnik Cummins ISB o mocy 280 kW (360 KM) z automatyczną przekładnią Allison X-200. Zastosowano gumowe gąsienice bezłącznikowe. Masa pojazdu wynosi 15 ton (18 ton w wersji opancerzonej), długość 5,7 m, szerokość 2 m i wysokość 2,9 m. Pojazd ma osiągać prędkość maksymalną 70 km/h i zasięg 500 km. Tulpar-S pływa – napęd w wodzie zapewniają pędniki, a maksymalna prędkość ma wynosić 6 km/h. W standardowej wersji Tulpar-S może być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm (opcjonalnie z wkm kal. 12,7 mm lub granatnikiem automatycznym kal. 40 mm). Wersja przeciwpancerna ma być wyposażona w system AT MLS (Anti-Tank Missile Launching System) z pociskami 9M133 Kornet-E i karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Standardowym wyposażeniem jest system ostrzegania o opromieniowaniu i 16 wyrzutni granatów dymnych. Tureckie wojska lądowe planują przeprowadzenie badań kwalifikacyjnych wozu w 2017 r.

> regulamin