25 września 2017

Kołowy transporter opancerzony Hamza

Pakistańska firma Blitzkrieg Defense Solution z Islamabadu, specjalizująca się w produkcji pojazdów dla służb ochrony, zaprezentowała pierwszy prototyp kołowego transportera opancerzonego MCV (Multipurpose Combat Vehicle) Hamza w układzie jezdnym 8×8. Pojazd jest na wstępnym etapie badań i według przedstawicieli firmy mógłby wejść do produkcji seryjnej w 2018 r. Hamza jest wozem opancerzonym łączącym cechy kołowego transportera opancerzonego i pojazdu o zwiększonej odporności przeciwminowej MRAP (Mine Resistant Ambush Protected), z przedziałem silnikowym z przodu, oraz połączonym przedziałem załogi i roboczym w środkowej i tylnej części kadłuba. W swojej konstrukcji nawiązuje częściowo do serbskiego wozu LAZAR. Pakistański pojazd ma mieć opancerzenie na poziomie 4 według normy STANAG 4569/B, tj. balistyczne chroniące przed pociskami kal. 14,5 mm i przeciwminowe – przed eksplozją ekwiwalentu 10 kg TNT pod kadłubem. Załoga wozu liczyć ma dwie osoby, a przedział roboczy – w wersji transportera opancerzonego desantowy – może być przystosowany do przewozu co najmniej 10 żołnierzy. Według dostępnych informacji pojazd ma masę około 15 ton i jest napędzany silnikiem o mocy 264 kW (360 KM). Prędkość maksymalna transportera Hamza wynosić ma 100 km/h, a zasięg 800 km. Pojazd ma zostać wyposażony w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kal. 12,7 mm lub armatą automatyczną kal. 30 mm.

> regulamin